در این سایت قصد داریم به بررسی موضوعات پیرامون دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای چیست؟

اینباند مارکتینگ تیم (IBMT) > بازاریابی جاذبه ای > بازاریابی جاذبه ای چیست؟
بازاریابی جاذبه ای

تکنیک های سنتی بازاریابی، جهت ارائه و معرفی خدمات/محصول یک برند، می بایستی سراغ مشتریان خود می رفتند و عموما رویکردهای وقفه ای در جلب توجه مشتری دارند.
اما طی دهه ی اخیر با برجسته شدن مفهوم ارزش آفرینی، نوع جدیدی از بازاریابی ظهور کرد که به جای ایجاد وقفه در زندگی روزمره مشتریان، به دنبال ایجاد ارزش و دیده شدن برند توسط مشتریان بود. به این ترتیب مشتری با پای خود به سمت پیشنهادات ارائه شده می آمد.
بازاریابی جاذبه ای-درونگرا، یا به طور خلاصه بازاریابی جاذبه ای (Inbound Marketing) با هدف ایجاد ارزش برای مشتریان، از طریق تکنیک های بازاریابی دیجیتال آنلاین که در صدر آن ها محتوای با کیفیت قرار دارد، یک رویکرد استراتژیک جدید به بازاریابی، به خصوص بازاریابی دیجیتال می باشد.
بیایید با هم نگاه دقیق تری پدیده بازاریابی جاذبه ای، که تنها یک دهه از ظهور آن می گذرد بیاندازیم.

ریشه های شکل گیری مفهوم بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای، مفهومی است که ظهور و توسعه آن در دهه اخیر ریشه در فاکتورهای زیر داشت:

  • تغییر الگوی رفتاری و خرید مشتری: امروزه مخاطبان بازار هدف ما، باهوش تر از سابق شده اند. دیگر به تبلیغات پر ذرق و برق رسانه های جمعی(تلویزیون، رادیو، تبلیغات محیطی و …) به سادگی دل نمی دهند. از طرفی عادات و سرگرمی های آن ها نیز تغییر یافته است.
  • تکنولوژی و رسانه های اجتماعی: با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و همچنین همراهی فاکتورهایی نظیر ارزان تر بودن و در دسترس تر بودن، مشتریان پاسخ های خود را روز به روز بیشتر در بستر اینترنت و رسانه های اجتماعی جستجو کرده و می یابند.
  • ناکارآمدی تکنیک های بازاریابی سنتی-وقفه ای: بازاریابی سنتی دیگر جذابیت سال های پیش را ندارد و روز به روز مخاطبان خود را از دست می دهد. بیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و …، همگی چرخه ی عادی زندگی مردم را قطع کرده و دیگر مزاحم فعالیت های روزمره آن ها به شمار می آیند و این تکنیک ها را به بازاریابی وقفه ای تبدیل کرده اند.
  • گوشی های هوشمند: گوشی های هوشمند را می توان در دسته تکنولوژی دسته بندی کرد. اما اهمیت آن در توسعه بازاریابی دیجیتال و نیز نقش پررنگ آن در زندگی روزمره، آن را به یک فاکتور مهم جهت ارزیابی مجزا بدل کرده است. این ابزار، در واقع دسترسی مشتریان ما را به عوامل فاکتور تکنولوژی و رسانه های اجتماعی (به خصوص اینترنت) آسان تر کرده است.

تعریف بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای، یک رویکرد استراتژیک به بازاریابی دیجیتال می باشد که با استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال آنلاین، نظیر بازاریابی محتوا، وبلاگ نویسی، رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتورهای جستجو و … که در  صدر آن ها محتوای باکیفیت قرار دارد، سعی در ایجاد آگاهی از برند و دیده شدن سازمان توسط مشتریان و جذب مخاطبان به سمت پیشنهادات سازمان را دارد.

این رویکرد، تنها به یافتن سازمان توسط مشتریان بالقوه و ایجاد آگاهی از برند بسنده نمی کند. بلکه به دنبال آن است تا با ایجاد ارزش بیشتر در طول چرخه خرید مشتری، او را باز هم به سمت سایر پیشنهاداتی که سازمان ارائه می دهد و می تواند برای او مفید واقع شود، بازگرداند و با ایجاد یک تجربه خوب، از او یک مبلّغ برای سازمان سازد.

چرا بازاریابی جاذبه ای؟

بازاریابی جاذبه ای، از سال ۲۰۰۶ تا به کنون موثرترین شیوه بازاریابی برای حضور کسب و کار در فضای آنلاین بوده است.

این ها جملاتی است که پیشروان حوزه بازاریابی دیجیتال، نظیر هاب اسپات نیز به آن اقرار می کنند. اهمیت بازاریابی جاذبه ای را می توان در فاکتورهای زیر جستجو کرد:

  • صرفه جویی در هزینه ها: به صراحت می توان گفت که هزینه راه اندازی و پیشبرد اهداف از طریق بازاریابی جاذبه ای (به عنوان یک رویکرد به بازاریابی دیجیتال) بسیار ارزان تر از تکنیک های سنتی بازاریابی سنتی می باشد.
  • صرفه جویی در زمان: بازاریابی جاذبه ای این امکان را به شما می دهد که به جای صرف زمان برای پیدا کردن یک مخاطب مابین هزاران/میلیون ها نفر، همان یک نفر به سراغ شما بیاید و شما را پیدا کند؛ بدین ترتیب شما می توانید تمام زمان خود را برای ایجاد یک تجربه خرید خوب ویا تولید محتوای با کیفیت صرف کنید. البته نباید فراموش کنیم، بازاریابی جاذبه ای یک تکتیک بلندمدت است و نگریستن به آن به عنوان یک راه حل کوتاه مدت اشتباه خواهد بود.
  • بهینگی: در کنار هزینه ی پایین تر، از یک طرف به علت سادگی اندازه گیری نتایج و بازگشت سرمایه و از طرف دیگر به علت قابلیت هدف دار کردن محتوای نمایشی (اینکه چند نفر، کجا محتوای شما را ببینند)، می توان به دید یک رویکرد بهینه تر نسبت به بازاریابی سنتی به آن نگریست.
  • برندینگ در فضای آنلاین: این رویکرد یک تکنیک بهینه برای برندسازی در فضای آنلاین و دیده شدن توسط مشتریان می باشد. با استفاده از این تکنیک شما می توانید به سادگی به یک پیشرو در صنعت ویا حرفه خود بدل شوید. چرا که می توانید مخاطبین خود را به طور طبیعی از طریق موتورهای جستجو به سمت خود بکشید و این مخاطب باشد که شما را پیدا کرده، نه شمایی که برای معرفی خود به سراغ او رفته اید.
  • رشد بلند مدت: در بازاریابی جاذبه ای، شما یک سرمایه گذاری بلندمدت بر روی مشتریان بالقوه خود انجام می دهید. علاوه بر انکه با بهتر دیده شدن در فضای آنلاین، روز به روز به مخاطبین محتوای شما افزوده می شود (به شرط ارائه محتوای باکیفیت)، مشتریان بالقوه حتی بعد از انتخاب پیشنهاد شما به عنوان راه حلی که به دنبالش بودند، رها نمی گردند و این مشتریان بالفعل همچنان برای ایجاد تجربه خرید خوب و بازگشت مجدد، سرمایه گذاری می شوند.

متدولوژی بازاریابی جاذبه ای

با همراستا کردن استراتژی بازاریابی خود با نیازها و مشکلات مشتریان بالقوه، به مرور مخاطبان را به طور طبیعی جذب راهکارهای ارائه شده توسط خود می کنید. مشتریانی که می توانید پس از جذب، با استفاده از متدولوژی بازاریابی جاذبه ای، آن ها را تبدیل به مشتریان راغب کرده، محصولات خود را در اختیار آن ها قرار داده و یک تجربه خرید استثنایی برای او رقم بزنید.
فرآیند زیر (به ترتیب از چپ به راست تشریح شده اند)، مراحلی است که بیشتر مشتریان هنگام ایجاد روابط با یک کسب و کار طی می کنند:
متدولوژی بازاریابی جاذبه ای

لذت

حال که مشتری راغب خود را به یک مشتری بالفعل تبدیل کرده اید، می بایستی روابط خود را با او زنده و خوب نگه دارید تا در آینده نزدیک دوباره تمایل به خرید راه حل های پیشنهادی شما را داشته باشد و نظرات مثبت او را برای محصولاتتان بدست آورید. به این ترتیب شما یک مشتری وفادار و مبلغ محصولات خود را بدست آورده اید.

بستن قرارداد

با جذب بازدیدکنندگان محتوای ارائه شده و تبدیل او به یک مشتری راغب، ممکن است او همچنان آمادگی انجام خرید را نداشته باشد. بایستی او را با استفاده از محتوای مناسب و زماندار در چرخه خرید هدایت کنید تا در نهایت محصول شما را به عنوان یک گزینه مناسب خریداری کنند.

تبدیل

حال که بازدیدکنندگان خود را به دست آوردید، بایستی آن ها را وارد مرحله تبدیل کنید و یا آن ها را مجاب .کنید تا اطلاعات تماس خود را (شامل ایمیل، شماره تماس و …) با شما به اشتراک بگذارند تا در مراحل آتی بازاریابی به کار ببرید

جذب

در طول مرحله ی جذب، ممکن است مخاطبان با برند شما ناآشنا باشند. شما می بایستی به ایجاد آگاهی از برند خود بپردازید، به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و ترافیکی از بازدیدکنندگان جدید را به وبسایت خود بکشانید.

نگاهی به راهکارها و ابزارهای متدولوژی

در شکل زیر، فعالیت ها و ابزارهایی را مشاهده می کنید که یک بازاریاب جاذبه ای در راستای جذب، تبدیل، بستن قرارداد و ایجاد لذت در مشتریان خود به کار می برد.

راهکارها و ابزارهای بازاریابی جاذبه ای

در ویدیوی ۱ دقیقه ای زیر متدولوژی بازاریابی جاذبه ای توسط آقای شاهین شاکری، از استراتژیست های IBMT، تشریح گردیده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هوراد هوراد

تبلیغات کلیکی چیست

تبلیغات کلیکی چیست و چگونه باعث افزایش بازدید می شود

تبلیغات کلیکی باعث می‌شود که تعداد زیادی ترافیک مستقیم به سمت وبسایت برود. تبلیغ‌دهنده با تعریف تبلیغات کلیکی باید به ازای هر کلیک که بر روی تبلیغات صورت می‌گیرد، به ناشر تبلیغات پول بدهد. ناشر تبلیغات کلیکی کسی است که تبلیغات را در رسانه خود نمایش می‌دهد. در واقع، مخاطبان تبلیغات کلیکی با کلیک بر تبلیغ در محیط رسانه ناشران به یک وبسایت منتقل می‌شوند.

چرا تپسل

تپسل، سرویس تبلیغات هوشمند در اپلیکیشن‌های موبایل است که یکی از خدمات آن نمایش تبلیغات کلیکی است.

تپسل بر بنرهای تبلیغات کلیکی خود یک دکمه فراخوانی برای عمل(CTA) با متنی جذاب قرار می‌دهد تا کاربر پس از مشاهده تبلیغات به کلیک بر بنر تشویق شود و در نهایت به صفحه فرود وبسایت موردنظر منتقل شود.

تپسل، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که جایگاه تبلیغاتی خود را با بیشترین قیمت بفروشند و تبلیغ‌دهندگان نیز می‌توانند به کمک آن وبسایت خود را به گونه‌ای جذاب و با کمترین هزینه به مخاطبان خود معرفی کنند.

تپسل، علاقه‌مندی‌های کاربران ایرانی را به خوبی می‌شناسد و برای نمایش هر تبلیغ نیازمندی‌های تمام کاربران رسانه‌های خود را در نظر می‌گیرد و مرتبط‌ترین گروه کاربران برای نمایش تبلیغ را انتخاب می‌کند. بنابراین، تبلیغات کلیکی تنها به آن دسته از کاربران که با تبلیغ مرتبط هستند، نمایش داده می‌شود. در نتیجه ترافیک بیشتری برای وبسایت تولید می‌شود و هدف کمپین زودتر محقق و درآمد توسعه‌دهندگان نیز بیشینه می‌شود.

تبلیغات هدفمند را آغاز کنید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هوراد هوراد

تبلیغات کلیکی چیست

تبلیغات کلیکی چیست و چگونه باعث افزایش بازدید می شود

تبلیغات کلیکی باعث می‌شود که تعداد زیادی ترافیک مستقیم به سمت وبسایت برود. تبلیغ‌دهنده با تعریف تبلیغات کلیکی باید به ازای هر کلیک که بر روی تبلیغات صورت می‌گیرد، به ناشر تبلیغات پول بدهد. ناشر تبلیغات کلیکی کسی است که تبلیغات را در رسانه خود نمایش می‌دهد. در واقع، مخاطبان تبلیغات کلیکی با کلیک بر تبلیغ در محیط رسانه ناشران به یک وبسایت منتقل می‌شوند.

چرا تپسل

تپسل، سرویس تبلیغات هوشمند در اپلیکیشن‌های موبایل است که یکی از خدمات آن نمایش تبلیغات کلیکی است.

تپسل بر بنرهای تبلیغات کلیکی خود یک دکمه فراخوانی برای عمل(CTA) با متنی جذاب قرار می‌دهد تا کاربر پس از مشاهده تبلیغات به کلیک بر بنر تشویق شود و در نهایت به صفحه فرود وبسایت موردنظر منتقل شود.

تپسل، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که جایگاه تبلیغاتی خود را با بیشترین قیمت بفروشند و تبلیغ‌دهندگان نیز می‌توانند به کمک آن وبسایت خود را به گونه‌ای جذاب و با کمترین هزینه به مخاطبان خود معرفی کنند.

تپسل، علاقه‌مندی‌های کاربران ایرانی را به خوبی می‌شناسد و برای نمایش هر تبلیغ نیازمندی‌های تمام کاربران رسانه‌های خود را در نظر می‌گیرد و مرتبط‌ترین گروه کاربران برای نمایش تبلیغ را انتخاب می‌کند. بنابراین، تبلیغات کلیکی تنها به آن دسته از کاربران که با تبلیغ مرتبط هستند، نمایش داده می‌شود. در نتیجه ترافیک بیشتری برای وبسایت تولید می‌شود و هدف کمپین زودتر محقق و درآمد توسعه‌دهندگان نیز بیشینه می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هوراد هوراد

تبلیغات کلیکی چیست

تبلیغات کلیکی یا PPC تبلیغاتی هستند که مبلغی بر اساس هر کلیک از تبلیغ کننده دریافت می‌شود.تبلیغات گوگل (google adwords) از تبلیغات کلیکی است
تبلیغات کلیکی یا به اصطلاح PPC که از عبارت Pay Per Click گرفته شده است در واقع پرداخت مبلغی به‌ ازای هر کلیک است. این تبلیغات با عنوان‌ دیگری مانند (Cost Per Click) نیز شناخته می‌شود. افراد مختلف با استفاده از این کار می‌توانند درآمدی روزانه برای خود داشته باشند. در اصل آن دسته از تبلیغاتی که به ازای هر کلیکی بر روی تبلیغ از بودجه تبلیغ کننده کم می‌شود را تبلیغات کلیکی می‌گویند.

تبلیغات گوگل – تبلیغات کلیکی گوگل – باکس
PPC در واقع نوعی روش تبلیغات اینترنتی است که وب سایت های مختلف مانند موتورهای جستجو و سایت های تبلیغاتی آن را ارائه می‌دهند. در این روش بنر و یا متن تبلیغات آگهی دهندگان در وب سایت های پذیرنده به نمایش در می‌آید و آگهی دهنده باید بر اساس تعداد کاربری که بر روی بنر یا متن کلیک کرده است مبلغی را پرداخت کند. مجری انحصاری این نوع از تبلیغ ها آژانس های تبلیغاتی بوده که واسطی بین نمایش دهنده ها و تبلیغ دهنده ها می‌باشند.
تبلیغ کنندگان پیشنهادات را بر روی کلمات کلیدی یا عباراتی که فکر می‌کنند مخاطبان در قسمت جستجو برای پیدا کردن یک محصول خاص آنها را تایپ می کنند، قرار می دهند. هنگامی که کاربر در یک متن جستجو کلمات کلیدی تبلیغ و یا کلمات مرتبط با آن را تایپ می کند و یا از سایتی بازدید می کند که محتوای آن با کلمات کلیدی تبلیغ در ارتباط است ممکن است تبلیغات PPC ظاهر شوند. در موتورهای جستجو مانند گوگل، این تبلیغات در سمت راست صفحه و یا جز رتبه های اول تا سوم رتبه بندی صفحه اول نتایج قرار می گیرد.در انواع دیگر وب سایت ها، تبلیغات PPC ممکن است در محلی که طراح سایت تعیین کرده است که بیشتر به نفع سایت و تبلیغ کننده خواهد بود قرار بگیرد.

تبلیغات بر اساس نرخ ثابت یا Flat Rate PPC

مدل تبلیغات بر اساس نرخ ثابت بدین صورت است که وب‌سایت‌ها (نماش دهندگان آگهی) نرخ مشخص و تعیین شده‌ای را به ازای هر کلیک مشخص کرده و بر اساس آن قیمت هزینه تبلیغات محاسبه خواهد گردید. روش قیمت گذاری با میزان اهمیت و درخواست کلیدواژه مورد نظر رابطه مستقیم دارد. به این صورت که به ازای اهمیت کلیدواژه قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. از عوامل تاثیر گذار دیگر در روش تبلیغات براساس نرخ ثابت تخصصی بودن سایت مورد نظر است که قیمت کلیک را افزایش می‌دهد.

تفاوت تبلیغات بر اساس کلیک با جستجوهای معمولی در چیست؟

برای فرق قائل شدن بین تبلیغات PPC با نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده شده در صفحه، موتورهای جستجو اغلب تبلیغات PPC را تحت عنوان تبلیغات حمایتی (Sponsored Ads) یا لینک حمایت شده (Sponsored Links) قرار می دهند. به طور کلی، تبلیغات PPC برای کاربران وب و تبلیغ کنندگان به طور یکسان مفید می باشد. اصطلاح دیگری که در تبلیغاتی به کار برده می‌شود نمایش (Impression) است بدین معنی که تعداد شمارش نمایش کلید واژه که به ازای جستجو کلید واژه ها محاسبه و دیده می‌شوند.

تبلیغات بنری – بهبود رتبه گوگل – تبلیغات کلیکی رایگان

Google adwords چگونه عمل می‌کند؟

Google adwords فرم تبلیغاتی آنلاین اجرا شده توسط گوگل است که به شما اجازه می دهد تا برای نشان دادن آگهی های تبلیغاتی برای کسب و کار خود در موتورهای جستجو گوگل سرمایه گذاری کنید. تبلیغات کلیکی گوگل، در واقع نوعی از آگهی تبلیغاتی متنی است که شما مبلغ روزانه و کلمات کلیدی را  مشخص می‌کنید ، گوگل آگهی شما را در بالای همه جستجو ها نمایش داده و به ازای هر کلیک مبلغی را از هزینه شما بابت تبلیغات کلیکی کسر خواهد کرد. Adwords به عنوان یک وسیله تبلیغاتی مبتنی بر وب شناخته می‌شود زیرا کلمات کلیدی ای را اتخاذ می‌کند که می‌توانند تبلیغ را دقیقا به کاربران وب ای که به دنبال اطلاعات درباره یک سرویس یا محصول خاصی هستند ارائه کند.

مزایای تبلیغات بر اساس کلیک

تبلیغات کلیکی یکی از با صرفه ترین نوع تبلیغات بوده که برای تبلیغ دهنده ها کاملا به صرفه بوده و هر یک از تبلیغ دهنده ها فقط به ازای کلیک های انجام شده بر روی تبلیغ، هزینه پرداخت می کنند. این تبلیغات کلیکی برای همه مدیران کسب و کارها و به خصوص مدیران کسب و کارهای کوچک که توان مالی پایینی برخوردار هستند مناسب می‌باشد.
امکانات بسیار زیاد موجود در پنل آژانس های تبلیغاتی، اطلاعات بسیار زیادی را درباره کمپین تبلیغاتی کلیکی تعریف شده را در اختیار تبلیغ دهنده ها قرار می دهد. کاربران باتوجه به این اطلاعات می‌توانند به درستی تعداد، نوع و ... کلیک ها را آنالیز کنند.

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی – سایت تبلیغات کلیکی

معایب تبلیغات کلیکی

در این نوع تبلیغات، وجود کلیک های دزدی یا تقلبی همواره وجود داشته و نمی‌توان گفت که سیستم سخت افزاری و نرم افزاری یک آژانس تبلیغاتی می‌تواند تمامی این کلیک های تقلبی را تشخیص داده و هزینه همه آنها را به تبلیغ دهنده ها بازگرداند. هرچند که آژانس های تبلیغاتی به مرور زمان توانسته اند سیستم ضدتقلب وب سایت خود را تقویت کرده و همچنین تجربه نیروهای موجود در این وب سایت ها در مقایسه با قبل بسیار بیشتر شده است.
‌کلیک‌های تقلبی و جعلی اساسی ترین مشکل تبلیغات بر اساس کلیک هستند که می‌تواند بودجه کمپین تبلیغاتی شما را کاملا از بین ببرد. همچنین برنامه نویسی سایت‌های آژانس‌های تبلیغاتی بر اساس سود این آژانش‌ها نوشته و طراحی شده‌اند. کلیک‌ها می‌توانند توسط ربات‌ها انجام گیرند و در آخر به نظر نمی‌رسد این روش روش تبلیغاتی مناسبی برای محصولات باشد 

روش تشخیص کلیک‌های جعلی در تبلیغ‌های کلیکی

  • برای تشخیص کلیک های تقلبی در تبلیغات کلیکی از روش های مختلفی استفاده می شود، مانند کنترل درصد نمایش تبلیغات به نسبت تعداد کلیک های انجام شده که به آن CTR یا Click Through Rate به معنی تعداد دفعات کلیک بر روی آگهی به تعداد دفعات نمایش آن گفته می شود.
  • روش دیگر شناسایی کلیک های تقلبی، تشخیص ربات های کلیک کننده می باشد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هوراد هوراد

عنوان دومین مطلب آزمایشی من

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هوراد هوراد

عنوان اولین مطلب آزمایشی من

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هوراد هوراد